RSS

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΑΠΟ ΤΡΑΠΕΖΑ

04 Φεβ.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

            Το ζήτημα της προσήκουσας ενημέρωσης των δανειοληπτών εκ μέρους των Τραπεζών, διά των τραπεζικών υπαλλήλων των τελευταίων, στο πλαίσιο της προσυμβατικής ενημέρωσης (είτε της αρχικής σύμβασης είτε και τυχόν τροποποιητικών συμβατικών πράξεων αυτής) έχει απασχολήσει πολλάκις την ελληνική νομολογία.

Κι ενώ, σε μεγάλο μέρος, τόσο ο εθνικός νομοθέτης και η εθνική νομολογία ακολούθως, όσο και ο κοινοτικός νομοθέτης και η κοινοτική νομολογία αντιστοίχως, έχουν θέσει ένα εξαιρετικά σαφές και στεγανοποιημένο πλαίσιο ενημέρωσης, το οποίο οι Τράπεζες υποχρεούνται να παρέχουν στους (εν δυνάμει) δανειολήπτες με τους οποίους πρόκειται να συμβληθούν, το εξαιρετικά δύσκολο σε κάθε υπόθεση είναι στην πραγματικότητα η απόδειξη ότι μία συγκεκριμένη, κι εν προκειμένω, ελλιπής ενημέρωση έλαβε χώρα. Κάτι το οποίο έχει αποδειχθεί ως πρακτική δυσκολία περίτρανα στις υποθέσεις των δανειοληπτών σε ελβετικό φράγκο. Διότι, η ενημέρωση, σε μεγάλο βαθμό προφορική, είναι δύσκολο να αναπαραχθεί επακριβώς στην επ’ ακροατηρίω διαδικασία, ώστε να (από)δειχθούν οι ελλείψεις και οι λοιπές προβληματικές της διαστάσεις.

Παρά ταύτα, η άλλη διάσταση της ενημέρωσης είναι αυτή που προκύπτει, κατά το λεγόμενο, «εξ εγγράφων». Διότι, τα συμβατικά κείμενα καθεαυτά, πρέπει να πληρούν, σύμφωνα με τις επιταγές του νόμου (ιδίως του Ν. 2251/1994), προϋποθέσεις και κριτήρια σαφήνειας, ώστε ο χρηματοπιστωτικός μηχανισμός που θα κινηθεί εν όψει του δανεισμού να είναι εξίσου σαφής και γνωστός στον οφειλέτη. Το διακύβευμα δηλαδή είναι να γνωρίζει ο δανειολήπτης τί υπογράφει και, κατ’ επέκταση, τί θα χρωστάει (ή έστω με ποιόν τρόπο θα υπολογίζεται το τί χρωστάει). Κάτι το οποίο όμως θα πρέπει να πληρούται από το συμβατικό κείμενο, το οποίο ως γνωστόν, είναι πάντοτε προδιατυπωμένο εκ μέρους της Τράπεζας, που έχει τον κύριο και πρωτεύοντα (κι αποκλειστικό) ρόλο στη διαμόρφωση του περιεχομένου του κειμένου.

Σε αυτό το επίπεδο, το έγγραφο, οι επιταγές του νόμου είναι σαφέστερες και ευκολότερα εφαρμόσιμες. Κάτι το οποίο διαφάνηκε με την πρόσφατη υπ’ αριθμ. 221/2022 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς, όπου αναγνωρίστηκε η αθέτηση της υποχρέωσης ενημέρωσης και διαφώτισης, πληροφόρησης και διαφάνειας εκ μέρους της Τραπέζης, σε ζημία περιουσιακή και βλάβη ηθική του δανειολήπτη.

Εν προκειμένω, η Τράπεζα παρέδωσε στον ήδη συμβαλλόμενο δανειολήπτη κείμενο της τροποποιητικής σύμβασης, προς υπογραφή της, δίχως όμως να αναφέρει ουσιώδη ζητήματα που άπτονται της λειτουργίας του δανείου, όπως ο χρόνος έναρξης και λήξης του δανείου εν όψει των τροποποιήσεων, το επιτόκιο, το έστω ενδεικτικό ύψος της εκάστοτε δόσης, ενώ δεν παρασχέθηκε καν στον δανειολήπτη ο πίνακας των (ενδεικτικών) μελλοντικών δόσεων του δανείου. Και τούτο, παρά τα αιτήματα του δανειολήπτη, τα οποία μοναδικό αποτέλεσμα είχαν την αποστολή σε αυτόν επιστολών που αφορούσαν τα έξοδα της απαιτούμενης προσημείωσης και του λειτουργικού κόστους της τροποποιητικής πράξης!!!

Με τα στοιχεία αυτά να εισφέρονται στο δικαστήριο, κρίθηκε ότι η Τράπεζα είχε παραβιάσει τις συναλλακτικές της υποχρεώσεις, που προσδιορίζονται κατ’ άρθρ. 281 και 288 του Αστικού Κώδικα, διαπιστώνοντας ότι η συμπεριφορά της αντίκειται στο γενικότερο πνεύμα του δικαίου και στις επιταγές της έννομης τάξης και παραβαίνουν τη γενική υποχρέωση πρόνοιας και ασφάλειας στο πλαίσιο της συναλλακτικής και γενικότερα της κοινωνικής δραστηριότητας των ατόμων, ήτοι διαγράφεται ως παράνομη, με αποτέλεσμα να γεννώνται ευθύνες για αποζημίωση, λόγω πρόκλησης τόσο περιουσιακής ζημίας όσο και ηθικής βλάβης, κατά τον Αστικό Κώδικα και το Νόμο περί Προστασίας των Καταναλωτών.

Είναι μία πολύ θετική εξέλιξη στην ελληνική νομολογία όπου αναγνωρίστηκε ότι αυτό το πραγματικά οριοθετημένο πλαίσιο υποχρεωτικής ενημέρωσης εκ μέρους της Τραπέζης, όπως έχει τεθεί σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, τυγχάνει εφαρμογής, ώστε συμπεριφορές που τυγχάνουν πραγματικά καταχρηστικές και αθέμιτες, αναγνωρίζονται ως τέτοιες, πολύ περισσότερο δε ως παράνομες, με αποτέλεσμα να θεμελιώνονται και να ικανοποιούνται αποζημιωτικές αξιώσεις εκ μέρους των δανειοληπτών.

            Για περισσότερες πληροφορίες και ραντεβού καλέστε στο δικηγορικό γραφείο και μιλήστε με εξειδικευμένο δικηγόρο – διαμεσολαβητή για οικονομικά θέματα στα τηλ: 2108811903, 6932455478.

 

Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

 
Αρέσει σε %d bloggers: