RSS

Παραγραφή προθεσμίας Δημοσίου για έλεγχο φορολογικών δηλώσεων

22 Ιον.

Με την πρόσφατη υπ’ αριθμ. 111/2018 γνωμοδότησή του, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους διακρίνει την μη υποβολή δήλωσης εισοδήματος από την υποβολή εκπρόθεσμης δήλωσης, κρίνοντας ότι η παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου για επιβολή φόρου βάσει της φορολογικής δήλωσης που υποβλήθηκε εκπρόθεσμα θα έπρεπε να είναι πενταετής (ή υπό περιστάσεις, οκταετής) κι όχι δεκαπενταετής, όπως υπολογιζόταν μέχρι σήμερα, λόγω της υπ’ αριθμ. 173/2006 γνωμοδότησης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών που εξίσωνε τις δύο περιπτώσεις.

Η εν λόγω πρόσφατη γνωμοδότηση συμπορεύεται με το πνεύμα των υπ’ αριθμ. 1738/2017, 2934/2017 και 2935/2017 αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, βάσει των οποίων αυστηροποιήθηκε το πλαίσιο εφαρμογής της πενταετίας στις παραγραφές των φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου από πλημμελείς φορολογικές δηλώσεις, βάζοντας φρένο στις καταχρηστικές μεθόδους υπολογισμού προθεσμιών παραγραφής μέσω διαδοχικών παρατάσεων εκ μέρους της Διοίκησης.

Διαπιστώνει επομένως το Ν.Σ.Κ. ότι σήμερα, με τη «στροφή» που πραγματοποίησε το Σ.τ.Ε. στη νομολογία του, δεν μπορεί να γίνει δεκτή η εξίσωση μη υποβολής φορολογικής δήλωσης εισοδημάτων με την εκπρόθεσμη υποβολή της, όπως ερμηνευόταν από το 2006 η (πράγματι ασαφής) διάταξη του αρθρ. 84 παρ. 5 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος -ο οποίος ισχύει για τις χρήσεις μέχρι το 2013- και εισήγαγε εξαιρετικά την δεκαπενταετή προθεσμία παραγραφής στην περίπτωση της μη υποβολής, χωρίς όμως να κάνει μνεία στην περίπτωση της εκπρόθεσμης υποβολής. Η νέα γνωμοδότηση θεωρεί ότι η απουσία ρητής σχετικής αναφοράς είναι κρίσιμη και με κανέναν ερμηνευτικό τρόπο δεν είναι δυνατό να επεκταθεί κατ’ αναλογία η εξαιρετική περίπτωση της δεκαπενταετίας και στις περιπτώσεις εκπρόθεσμης υποβολής.

Μάλιστα, γινόταν δεκτό ότι σε περίπτωση υποβολής των φορολογικών δηλώσεων κατά την διάρκεια του τελευταίου έτους πριν από την ημερομηνία λήξης του χρόνου παραγραφής, το δικαίωμα του Δημοσίου λάμβανε μια τριετή παράταση, δηλαδή θα παραγραφόταν μετά την πάροδο τριετίας από τη λήξη του έτους υποβολής της δήλωσης.

Αναφέρει λοιπόν, η ως άνω γνωμοδότηση, ότι η τριετής παράταση δεν μπορεί να αφορά την δεκαπενταετή παραγραφή, αλλά μόνον την πενταετή, καθώς το γράμμα του νόμου κάνει λόγο για έναρξή της από τη «λήξη του έτους υποβολής της δήλωσης», η οποία λήξη αφορά μόνον την πενταετή παραγραφή. Διαφορετικά, λόγος θα γινόταν για έναρξη από «την ημέρα επίδοσης της δήλωσης», όπως θα ήταν αναμενόμενο αν η τριετία αφορούσε την 15ετή παραγραφή.

Σε κάθε περίπτωση, δεδομένου ότι πλέον υφίστανται δύο διαφορετικές γνωμοδοτήσεις με αντίθετο περιεχόμενο, η ίδια η υπ’ αριθμ. 111/2018 γνωμοδότηση καταλήγει πως το ζήτημα θα πρέπει να παραπεμφθεί στην Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για την οριστική διευθέτηση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται πως διανοίγεται η δυνατότητα να προσαρμοστεί η ερμηνεία των Κ.Φ.Ε. στην πρόσφατη νομολογία του Σ.τ.Ε. και να περιοριστεί η δεκαπενταετής παραγραφή μόνο στην περίπτωση μη υποβολής φορολογικής δήλωσης, και μάλιστα χωρίς δυνατότητα παράτασης για περαιτέρω τριετία.

Για περισσότερες πληροφορίες για φορολογικά, οικονομικά και σχετικά ποινικά ζητήματα  και ραντεβού καλέστε στο δικηγορικό γραφείο και μιλήστε με εξειδικευμένο δικηγόρο στα τηλ: 210 8811903, 210 8251894 και 6932 455478.

 

 

Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

 
Αρέσει σε %d bloggers: