RSS

Προσωρινή εκτέλεση εις βάρος Δημοσίου

01 Ιον.

Σε μία πολύ ενδιαφέρουσα απόφασή του, το Μονομελές Πρωτοδικείο Ευρυτανίας έκρινε αντισυνταγματική κι αντίθετη προς το ευρωπαϊκό δίκαιο την απαγόρευση προσωρινής εκτέλεσης σε βάρος του Δημοσίου που ορίζει το αρθρ. 909 παρ. 1 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Η περίπτωση αφορούσε ανεξόφλητα τιμολόγια Δημοσίου Νοσοκομείου έναντι προμηθευτή του, ο οποίος κίνησε διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος του πρώτου.

Η υπ’ αριθμ. 28/2018 απόφαση στο σκεπτικό της ξεκίνησε προσδιορίζοντας τις διαφορές που ανακύπτουν μεν από συμβάσεις με το Δημόσιο, αλλά υπάγονται στα πολιτικά δικαστήρια: αρχικά εξετάζεται αν οι συμβάσεις πληρούν τα στοιχεία των διοικητικών συμβάσεων (να δημιουργούνται διοικητικές διαφορές ουσίας, να καταρτίζονται από το Δημόσιο ή από Ν.Π.Δ.Δ., να παρεκκλίνει το περιεχόμενό τους από το κοινό δίκαιο και να είναι το Δημόσιο σε υπερέχουσα θέση έναντι του αντισυμβαλλομένου του), διότι, αν λείπει έστω ένα στοιχείο, η σύμβαση θεωρείται ιδιωτική και οι διαφορές βάσει αυτής υπάγονται στα πολιτικά δικαστήρια. Στα πολιτικά δικαστήρια, επιπροσθέτως, υπάγονται οι διαφορές από αδικαιολόγητο πλουτισμό που έχουν υπόβαθρο άκυρη, μη διοικητική, σύμφωνα με τα ανωτέρω, σύμβαση. Περαιτέρω, σύμβαση που συνάπτει ένα Ν.Π.Δ.Δ., όπως το Δημόσιο Νοσοκομείο, είτε κατόπιν διαγωνισμού είτε με απευθείας ανάθεση κατόπιν πρόχειρου διαγωνισμού είτε και χωρίς διαγωνισμό, πρέπει να περιβάλλεται από το συστατικό τύπο του ιδιωτικού εγγράφου, η μη τήρηση του οποίου επιφέρει απόλυτη ακυρότητα. Η ακυρότητα μπορεί να προταθεί και από αυτόν που γνώριζε ότι απαιτείται τύπος και παρά ταύτα προέβη στη σύναψη της σχετικής σύμβασης, αλλά και από το Δικαστήριο, αυτεπαγγέλτως. Στις περιπτώσεις αυτές τα μέρη δύνανται να προβάλλουν αξιώσεις στηριζόμενες μόνο στον αδικαιολόγητο πλουτισμό κι όχι στην άκυρη σύμβαση.

Όσον αφορά τον τόκο υπερημερίας που επιβάλλεται στα Ν.Π.Δ.Δ., σύμφωνα με το αρθρ. 7 παρ. 2 του ν.δ. 496/1974, το οποίο εφαρμόζεται και στο Νοσοκομείο, ανέρχεται σε 6% ετησίως, εκτός αν η ίδια η σύμβαση ή κάποιος ειδικός νόμος προβλέπει κάτι διαφορετικό. Για τη γένεση της υποχρέωσης καταβολής των τόκων υπερημερίας αρκεί η επίδοση αντιγράφου αγωγής. Ειδικός νόμος εν προκειμένω αποτελεί το π.δ. 166/2003, με το οποίο ενσωματώθηκε η Οδηγία 2000/35/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ε.Ε. για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές, κι επομένως κατισχύει του ν.δ. 496/1974. Σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 166/2003, σε περίπτωση νοσηλευτικού ιδρύματος Ν.Π.Δ.Δ. στο οποίο παραδόθηκαν αγαθά ή υπηρεσίες έναντι αμοιβής, την οποία καθυστερεί, αυτό καθίσταται υπερήμερο και οφείλει τόκους υπερημερίας εξήντα ημέρες μετά την ημερομηνία παραλαβής των αγαθών ή υπηρεσιών. Επομένως, στην παρούσα περίπτωση, η τοκογονία δεν αρχίζει από την επίδοση της αγωγής.

Τέλος, αναφορικά με την απαγόρευση της προσωρινής εκτέλεσης κατά του Δημοσίου, την οποία ορίζει το αρθρ. 909 παρ. 1 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, το Δικαστήριο απεφάνθη ότι αυτή πρέπει να θεωρηθεί κατηργημένη, διότι αντιφάσκει τόσο προς το αρθρ. 2 παρ. 3 του Ν. 2462/1997 (Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα), αλλά και προς το αρθρ. 6 παρ. 1 της Ε.Σ.Δ.Α., του αρθρ. 1 παρ. 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου αυτής και του αρθρ. 5 παρ. 1 του Συντάγματος. Αυτό σημαίνει ότι η απαγόρευση της προσωρινής εκτέλεσης κατά του Δημοσίου θεωρείται πλέον αντισυνταγματική κι αντίθετη και με το ευρωπαϊκό δίκαιο κι ως εκ τούτου δεν μπορεί να εγερθεί νομίμως από το Δημόσιο – και συγκεκριμένα εν προκειμένω, από το εναγόμενο Δημόσιο Νοσοκομείο.

Για περισσότερες πληροφορίες και ραντεβού καλέστε στο δικηγορικό γραφείο και μιλήστε με εξειδικευμένο δικηγόρο στους πλειστηριασμούς, στα τηλ: 210 8811903, 210 8251894 και 6932 455478.

 

 
Σχολιάστε

Posted by στο 01/06/2018 in Διοικητικό

 

Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

 
Αρέσει σε %d bloggers: